Tjuvstart på semlor




En månad kvar.... men visst kan man tjuvstarta...Mmmmmm




50 g margarin
3 dl mjölk
50 g jäst
1 ägg
1 dl Kesella
1 dl socker
1/2 tsk salt
1 tsk kardemumma
ca 12 dl Vetemjöl
1 tsk bakpulver

Som ni ser så använder jag både Kesella & bakpulver....
det här gör att dom blir både fluffigare & lätta... blir inte
kompakta & torra som egna många gånger kan bli.


Smält margarinet, blanda med mjölken, värm till 37°. Rör ut jästen med lite
 av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, ägg, Kesella, socker, salt,
 kardemumma och mjölet utrört med bakpulvret. Arbeta ihop till en
 deg. Låt jäsa i 30 min. Baka ut till ca 15-20 bullar, platta ut dem något.
 
Jäs ca 30-40 min. Grädda ca 10 min i 225°.

Gröp ur lite av degen i bullen & blanda den tillsammans med mandelmassa
& grädde.... lägg tillbaka i bullen & på med mera grädde.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0