Norska Äppel munkar




Förra veckan jag hade skolkök var temat Norge.... nu är inte det Norska
köket känt för sina gormé rätter... men jag hittade något sååå gott.

Jag älskar att laga mat, men inte att baka & mycket beror nog på att
jag sällan lyckas med det jag gör & inget tålamod har jag heller...

... men den här sk. "Muffins - Munken" blev heeelt otroligt god & bra.


Börja med att slå på ugnen på den ovanliga temperaturen 190 grader.


1 1/2 dl mjölk
1 dl olja
2 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 1/2 dl strösocker
3 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 tsk bakpulver


Fyllning och garnering:
1 dl äppelmos
75 gram smör
2 dl strösocker
2 tsk kanel








Häll mjölk, olja, ägg & vaniljsocker i en bunke & vispa med en gaffel
&jag vispade den faktiskt med en vanlig handvisp)

Blanda försiktigt ner strösocker, mjöl & bakpulver.

Använd gärna amerikanska muffins formar... dom med plats för sex stycken.
Smöra in dom & ströbröa.

Lägg några skedar av smeten i botten på muffinsformarna. Lägg i en matsked
med äppelmos & toppa med resten av smeten.

Grädda i ugnen i ca 20 - 25 minuter.... Under tiden så smälter du smör/margarin
i en kastrull. Blanda strösocker & kanel i en tallrik.

När dom är klar plockar du ut dom försiktigt med en kniv... & penslar på smöret...
dom suger åt sig bra:)

Rulla dom i Kanel & socker.... Klar!! & du har fått de godaste munkarna någonsin...
utan att ha en fritös!!! Man kan lådsas att dom är lite nyttigare:)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0