Fläskytter filé med Ädelost




Hasselbacks potatis är bland det godaste jag vet & när jag tidigare har
tillagat dom så har jag noga letat efter lika stora & ovala små potatisar.

Men nu har jag börjat med att köpa potatisar i olika storlekar... skär av
dom i botten & gör dom djupa snitten på högkant... vid servering blir
potatisen som torn i olika storlekar... både snyggt & gott.





Just nu bara haglar det in om extrapris på fläskytterfile... & jag
har köpt massor.

Börja med att skära ytterfilén i skivor... blanda en marinad på...

1 dl citron på flaska
1 dl olja
2 tsk torkad Timjan
2 tsk vitlöks pulver
1 msk kinesisk soya
1 msk tomatpuré

Lägg ner bitarna med marinaden i en plastpåse ( blir jätte bra om
bitarna är lite halv frusen också) & låt ligga i kylen några timmar.

Stek på hög värme i grillpanna med lite margarin & olja.




ÄDELOST SÅS

Länge sedan jag åt ädelost sås... men den här är lite annorlunda
& mildare.

Måttena är inte exakta eftersom jag aldrig använder recept... men lätt
att göra ändå.

Smält margarin i en kastrull & tillsätt 1 msk vetemjöl under omrörning...
tag kastrullen åt sidan & vispa ner lite mjölk... ställ tillbaka på plattan
& fortsätt vispa & tillsätt mjölk tills du fått en krämig sås.


( Grädde tycker jag blir för
mastigt & tar bort mycket av smaken från osten)





Nu tillsätter du kalv eller köttfond & smakar av tills du fått en mild &
god smak... ca 1 - 2 msk.

Smula ner en halv ädelost av valfri sort.

... det lilla extra... tillsätt 1 msk torkad eller färsk timjan.


Vid servering... 3 höga torn av Hassel backspotatis... ett brett sträck
på tallriken med Lingon sylt (så gott till ädelosten)

Några skivor av köttet som fått vilat en stund & såsen runt omkring...
INTE på köttet.

Gårdagens middag för oss!!!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0