Spännande Sfärer




Följer i mån om tid  "Halv åtta hos mig" & ibland är det riktigt bra.

För några veckor bjöd Anastasia på något som heter Sfärer... & jag blev
helt såld... så nyfiken & började leta på alla olika ställen för att hitta hur
hon gjorde dessa "förtrollade" frukt kulor, som var som gelé ägg & när
man stoppade dessa i munnen löstes dessa upp.






Anastasia gjorde sina med Mango & Hallon, men har läst att man kan göra det på
allt.... som gröna ärtor... morötter osv.
Problemet för mig är att jag inte vet vart jag ska köpa dessa "trolleri saker".
.... Som Algin, Glucomat & Xantapulver.....
... men sökningen pågår & då ska ni få höra hur det gick & hur det smakade.

Recept

Badet: 5 dl vatten & 6 gr Algin/ Vispas & låt stå i två timmar.

Sfärerna:  2 dl Juice från Hallon & Mango
30 gram Gluco
3 gram Xanta pulver

Låt stå i kylen i två timmar & sputa in små droppar eller mindre bollar i badet.
Låt ligga i två minuter & plocka upp dom & lägg dom i kallt vatten innan
serveringen... går inte att spara... serveras så fort som möjligt.






.... Så kommer sonen & berättar vart jag kan beställa det här....
helt underbart.


... Så det är på den här sidan man ska söka.....



www.bienmanger.com



BienManger.co.uk

Kommentarer
Postat av: SoNeN!

Lite skillnad på ditt recept..

Sfärisk mango



mangopuré 250 gram

vatten 1 250 gram

algin 1,8 gram

citras 1,3 gram

calcic 5 gram

Blanda citras med 250 gram vatten. Blanda i alginet. Koka upp blandningen och låt den svalna till rumstemperatur. Vispa försiktigt i mangon så att inga bubblor bildas.

Blanda calcic med resten av vattnet i en grund skål.

Häll matskedsvis i mangon i calciclösningen med en snabb rörelse nära ytan så att den liksom glider ner. Ta upp mangon med en liten sil efter ett par minuter och skölj den i kallt vatten.



Verkar vara otroligt viktigt med RÄTT mängd av ingredienserna annars så blir det inte bra.. Men vad vet jag, bara googlar ja :)

2012-02-05 @ 12:47:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0