Tomat bröd

 
 
 
 
Ibland så har man tomater som inte ser så rolig ut längre... & framför allt
på mitt jobb är det i perioder som det finns massor med tomater som måste
kastas om man inte snabbt gör något med dom.
 
 
I natt när jag jobbade så var det ett sådant tillfälle.... tomater i överflöd...
så jag bakade ett enkelt tomat bröd.
 

1 timme 15 minuter Ugnstemp 250º 8 st

 

25 gr jäst -  1.5 dl vatten - 1 dl mjölk - 0,5 tsk salt  - 6 dl vetemjöl - 2 msk olja -

6 st tomater - tomatpuré - flingsalt & timjan.

Smula ner jästen i en bunke. Värm vattnet blandat med mjölken till 37° (fingervarmt).

Rör ut jästen i vätskan. Tillsätt salt och nästan allt mjöl och arbeta ihop till en deg.

Jäs övertäckt ca 30 minuter.

 

Pensla två plåtar med olja, dela degen i 8 bitar. Mjöla in handen ordentligt och tryck

ut degen till avlånga bottnar. Bred på tomatpurén och strö över timjan. Skiva

tomaterna tunt och täck bottnarna med dem. Salta.

Sätt ugnen på 250°. Låt tomatbröden jäsa tills ugnen är varm, ca 10-20 minuter.

Grädda mitt i ugnen ca 10-15 minuter.

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0