Surströmmings helg

 
 
En gång per år så känner jag ett sug av att jag vill ha surströmming... men
bara jag fått äta en gång så är jag nöjd.... det är sååå gott.
 
Rensa strömmingen är inget för mig, så jag köper färdiga filér... många
tycker det är fusk... men jag tycker det är lyx.
 
Förr var det surströmmings skivor i var & varannat hus lite då & då på
höstkanten.... men nu får man leta med ljus & lykta för att få någon som
"ställer upp" på en surströmmings supé.
 
 
 
 
Men nu till helgen, så åker jag & min sambo upp till hans föräldrar... &
äntligen.... där ska jag få sällskap med lite surströmmings ätning.
 
Min sambo är med på ett hörn, men surströmming vill han inte ha, så
för honom blir det Västerbottens paj med skagen röra.
 
 
 
 
 
Pajdeg:
3 dl vetemjöl - 0,5 tsk salt - 125 gram margarin - 1 ägg.
 
Blanda vetemjöl, salt och smör, finfördela. Tillsätt ägget och blanda snabbt
ihop till en deg. Tryck ut degen i en pajform som är 24 centimeter i diameter. 
Låt vila i kylen cirka en halvtimme.  Nagga degbotten med en gaffel och
förgrädda pajskalet i 200 grader i 10–15 minuter.
 
Fylling
3 st ägg - 300 gram riven västerbottenost - 2,5 dl grädde - 1 dl mjölk.
 
Vispa ihop ägg, mjölk och grädde, tillsätt sedan den rivna osten. Smaksätt
med salt och peppar. Häll fyllningen I pajskalet och grädda 25–30 minuter i
nedre delen av ugnen. Pajen är klar när fyllningen har “stannat” och pajen har
fått fin färg.
 
 
 
Skagen röra a´la Suzann
 
4 dl frysta tinade räkor
1 dl majonäs
2 dl cremé fraiché
1 finhackad röd lök
1/2 msk tomatpure
1 burk röd rom
1 tsk citron peppar
1 knippe hackad gräslök
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0