Mammas blåbärs maräng

 
 
Varit i Junsele hos svärföräldrarna & fick naturligtvis massor med blåbär med mig
hem... är ingen fantast att plocka bär som jag berättat tidigare, men den stund jag
var i skogen, var det helt otroligt... blåbären var så stora & saftiga Mmmmm, frysen
full med skogens gull!!!
 
 
 
Det här är mammas recept & egentligen "hennes"... blåbärsrulltårta, som vi
får varje gång det är någon som fyller år eller liknande... sååå god & vi slåss
om kanterna som är lite extra maräng krispiga!!!
 
Många som gör den här "tårtan" använder sig inte av vetemjöl... men det är
väl en smaksak... men jag gör det.
 
12 bitar
 
6 äggvitor
3 dl strösocker
1 dl vetemjöl
 
Sätt ugnen på 175°. Vispa vitor och socker till en fast smet. Vänd försiktigt ner mjölet.
 Bred ut smeten på ett bakplåtspapper i en långpanna. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min.
Stjälp upp på ett nytt bakplåtspapper. Ta bort pappret som kakan gräddats på och låt kallna.
 
Vispa nu grädde tjock... ca 3 dl & blanda ner blåbär, bred ett tjockt lager på kakan &
rulla ihop till en rulltårta.... använd smörpappret när du rullar så går det lätt.
 
Tack mamma!!!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0