Tre skördar rabarber

 





Har alltid önskat mig en stor rabarber.... men nu när jag äntligen
har fått en & den givit mig min tredje jätteskörd... så vet jag snart
inte vad jag ska göra med allt...

... men jag fortsätter att sylta & safta.... & chuteny är alltid gott, både
till kött & på ett gott bröd med en god ost.

 

 

Rabarberchutney

500 g rabarber
1 tsk ingefära
5 dl socker

2 st rödlökar
1 1/2 msk ättikssprit 24%
3/4 dl vatten
1 1/2 msk curry

2 tsk salt
2 tsk spansk peppar
6-8 torkade aprikoser

Gör så här:
Skär rabarbern i ganska små bitar och hacka rödlöken fint. Riv ingefära
om den är färsk. Koka rabarber, lök, ättikssprit och vatten i ca 10 min.
Lägg i övriga ingredienser och låt allt koka i 30-40 min.
Rör mycket under tiden!
Låt svalna innan servering!


***

Brietortilla med Rabarber chutney





Ingredienser
4 torillabröd
1 stor brieost
Rabarber chutney


Sätt på ugnen på 200 grader. Skär brieosten i tunna skivor och lägg på en
 halva av tortillabrödet. Bred på rabarber chutney efter smak. Vik sedan
 över andra halvan och tryck till. Lägg på en plåt med bakplåtspapper
 och grädda tills osten har smällt något. Dela den sedan på mitten
 och servera genast. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0