Chimay Öl "Blå"


Har varit en ölälskare... men inbillat mig att det är mindre kalorier i vin än öl...
... nu är det inte så, men det sitter i ryggraden.

Ikväll blir jag bjuden på Chimay öl... ett öl som kommer från Belgien & har en
alkohol procent på 9... något mycket kan tyckas på en öl... men ändå får man inte
känslan av att det är "busöl".

Chimay är ett äkta Trappist öl som är bryggs i ett Trappistkloster.

Det finns bara 6 öl i Belgien får kallas "Trappist" dessa är Chimay, Orval, Rochefort,
 Westmalle, Westvleteren och Achel.


Det öl jag valde att provsmaka heter Chimay blue.


Utseende
Ett mycket mörkt (nästan svart) öl.
Kraftigt skum som lämnar lite spår på glaset.
Doft
Halv intensiv doft något bränd, rostad doft av lite farinsocker och soja.
En mycket frisk doft.
Smak
En mycket frisk fruktig smak.
Rätt stor beska, stor fyllighet.
Lite rostad smak.
Eftersmaken sitter i länge och har rätt stor beska ej söt.

Artikel nr. 1651. - 33 cl flaska. - Kostar 28.50:-.

& vad vore inte en Belgisk öl utan ... ja just Belgisk choklad....

Chimay öl passar för just olika söta choklader & även mycket smakrika ostar.

Att dricka en av den här ölen är riktigt gott, men fler än det Hmmm Nääää det
vill jag nog inte. Men en med lite ost & choklad.. helt klart!!!

Kvällens överaskning som efterrätt!!!!!


Ost, choklad & en mycket mörk Chimay Öl.

Kom i håg!!! Ölen ska hällas i med ett svagt lutat glas så att skummet
stannar kvar i glaset som nästan ett "segt skum".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0