Veckans skolkök




Veckans skolkök, blev lyckat som vanligt med så ambitiösa elever som jag har.
Arbetar ofta i olika former av Teman & veckan tema var:

"Passar dessa smaker ihop."

 Alltså ovanliga smakkombinationer som "gifter"
sig med varandra... som kockar brukar säga.

Köttfärs spett med Kanel

500 gr blandfärs
1 äggula
1- 2 tsk kanel
1 tsk salt
1 dl vatten
1/2 dl ströbröd

Blanda gula, ströbröd, kryddor & vatten & låt svälla i 10 minuter.
Blanda ner köttfärsen & forma till 8 korvar.
Stek på mellan värme i 10 minuter & trä in träspett om så önskas.






Äppelpytt

6-8 kalla skalade kokta potatisar
2 gula lökar hackade
1-2 skalade & hackade äpplen
Mynta, salt & svart peppar

Stek först löken mjuk, grovhacka potatis & äpplen & stek till de fått en fin färg.
Smaka av med salt, mynta & peppar.





Äppelsås

Smält 2 msk margarin i en kastrull
tillsätt 1 msk vetemjöl
Koka upp & tillsätt 4 dl mjölk
Smula ner en hönsbuljong & 2 msk äpplemos
smak av med salt.

Vi färgade såsen lite med gurkmeja.







Det här blev bland det godaste vi gjort & jag tänker bjuda mina
vänner & husvakter i Vemdalen på detta på måndag. Enda jag
ska byta ut är köttfärsen som i stället kommer att bli på älg.

Om du är lite modig.. ta en extra tsk kanel i köttfärsen.
Blöt händerna när du formar dom så går det lättare.

Lycka till/Kram







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0