Tonfisk med gazpacho snö





Rosa & blingbling är något som jag är svag för som kvinna.. men drinkar
i olika utföranden är inte min grej... om det inte serveras i...
Cocktail glas.





Jag är helt frälst i allt som serveras i Cocktail glas & har massor med så´na
glas hemma av olika sorter... serverar alltså både efterrätter & förrätter
i höga fina cocktailglas... det är så snyggt för ögat.


Tonfisk med gazpachosnö


När "Halv åtta hos mig" i går bjöd å Tonfisk med gazpacho snö
i cocktail glas... bara bestämde jag mej för att denna förrätt ska
bli min sucé etta på festmenyn.

400 g tonfisk, färsk filébit

gazpachosnö

0.5 0.5 dl vatten
1 1 st paprika, röd
1 1 kg tomater
2 2 skivor vitt bröd
2 2 st vitlöksklyftor
0.5 0.5 dl olivolja
1 1 st gurka
1 1 st rödlök
2 2 msk vitvinsvinäger
salt
svartpeppar
kajennpeppar
tabasco

Till servering

1 1 dl olivolja av bra kvalitet

GÖR SÅ HÄR



1. Gazpachosnö
Hacka upp grönsaker och bröd.

2. Mixa ordentligt tillsammans med vatten, olja och vinäger.
 Smaka av med kryddorna. Hellre lite för mycket smak än för lite.

3. Sila soppan genom en kökshandduk. Vätskan som rinner igenom
 bör vara så klar som möjligt.

4. Vid behov, sila igen igenom en ny handduk.

5. Smaka av igen och krydda på lite till vid behov. Frys ner den
 klara gazpachobuljongen över natten.





6.
Tonfisk
Värm upp en stekpanna. Häll i lite rapsolja.

7. Vänd hastigt den rumstempererade tonfiskfilén i stekpannan.
 Hög temperatur och ca 20 sekunder per sida.
 Den ska bara ändra färg på ytan och höjas en aning i temperatur.

8. Skär upp fisken i 1,5 cm stora fyrkanter.

9. Servering
Fördela olivoljan i fyra cocktailglas.

10. Lägg i tonfiskkuber och toppa med gazpachosnö.

11. Den stora utmaningen kan vara att skrapa snö utan att det smälter
 innan servering. Du kan skrapa en del, karva ur en del och köra
en del i iskross för att få lite olika konsistenser i snön.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0