Ingen jul utan Sushi

Favoritmaten för mig är utan tvekan Sushi. Brukar har för vana att äta en gång i veckan & då får jag för det mesta gå ensam utan sällskap. Det är inte så att jag är ensam i själva lokalen, för där är det fullt, utan det är mina vänner som
inte har förstått njutningen av Sushi.

Nu i juletid så kan man väl tycka att det inte är speciellt juligt med Sushi, men här gör jag inga undantag.
 
Sushi kan man äta året runt & i princip dygnet runt. Tycker inte att det är lika mysigt att köpa & äta hemma.
Utan jag vill helst äta på restaurangen så att jag även får den rätta känslan.
En jul fick jag av min son Andreas ett Sushiset med kokbok & suchi fat med skålar.
Jag bjöd hem mina väninnor för en egengjord sushi kväll. Det var inget problem att göra
själva bitarna, men smaken av riset fick jag inte till riktigt.
Mina väninnor tyckte att det blev ok, men deras krav var väl inte högre eftersom dom inte
frivilligt brukar äta denna gormé rätt.

Här kommer ett enklare & kanske juligare Sushi recept, så även vi Sushi älskare får en fröjdefull jul!!



Det här receptet påminner om rollern som är på bilden ovan.

Lägg ut två bitar rökt lax i lite omlott med plats film under
Blanda i hop 4 msk färskost med lite vasabi & några  droppar lime.
Bred på krämen på laxen & rulla ihop med hjälp av plasten.
Lägg in i frysen i ca 30 minuter
Tag bort plasten & rulla i sesamfrö & skär i 1 1/2 cm bitar

                                Smaklig Jul Sushi!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0