Vintergäck i min trädgård




Jag älskar verkligen blommor & är alltid nyfiken om jag hittar någon
ny sort. En blomma som jag just hittat, som förmodligen har funnits
i min närhet tidigare, men av någon anledning inte lagt märke till...
det är Vintergäck... eller Vårgäck som jag hellre skulle vilja kalla den.






Första gången jag såg den var i min mammas rabatt... men det
var bara några stycken... men nu när jag fått upp ögonen för denna
vackra lilla blomma, ser jag den överallt.


Vintergäck är en ört tillhörande familjen ranunkelväxter & förekommer
ifrån nordvästra Italien & Balkan-halvön till Bulgarien, Turikiet & norra
Irak.





Arten förekommer oxå förvildat på många andra platser & är
mycket vanlig i Danmark, södra Sverige & Nordamerika.


Den föredrar att växa i jord med högt PH-värde & gärna under lövträd...
trivs inte i gräsmattor men bildar gärna stora bestånd under buskar
& träd som skuggar marken.







Tillsammans med Snödroppe, ett av våra första
blommande vårtecken. Trivs i något fuktig jord. Höjd 5-10 cm.


I dag ska jag gå & försöka gräva upp en planta som jag sett
när jag varit ute & gått med Asta i skogen & plantera vid min
Rododenron... blir fint till nästa vår.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0