Motionera med hörlurar



 
Har börjat att motionera lite mer än vad jag gjort tidigare.... visst går jag ut med hunden
men några längre promenader har det inte blivit & dessutom inte i något tempo.
 
Men nu har jag tagit mig i kragen.... konditionen har varit urusel & jag har gått upp massor
under sommaren... vädret har väl gjort sitt.
 
Har haft problem med motivationen & min sambo har föreslaget musik eller en ljudbok
när jag är ute & går, men har varit lite tveksam... för kommer det någon... eller en bil
så hör man ju inget... & idag läser jag om den ökade olycks statistiken med just dom
som har i-fone & liknande när dom är ute.
 
 
Vid en olycka i Stenungsund  dog två unga kvinnor som blev påkörda av tåget och i maj
i år omkom en 17-åring när han blev påkörd av ett godståg i Borlänge. Även vid dessa
båda olyckor bar offren hörlurar.
 
Även i den vanliga trafiken är hörlurar som blockerar trafikljuden ett stort problem.
Trafikpolisen har sett att det har blivit vanligare att olycksoffer bär hörlurar, men kan
inte säga hur ofta de ligger bakom olyckan.
 
 
 
Någon svensk forskningsstudie kring riskerna har ännu inte gjorts. Däremot visar en
färsk amerikansk undersökning att det 2011 var tre gånger så många dödsfall bland
gångtrafikanter med hörlurar jämfört med 2004.
 
Så jag fortsätter att göra raska promenader utan musik... lyssna på naturen är
inte illa heller & jag tror att Asta uppskattar om jag pratar med henne istället!!!
 
Så inga hörlurar för mig!!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0