Box eller flaska?

 
När du köper vin....  köper du den på box eller köper du den som är i flaska?
Jag brukar köpa i box för det mesta, men vill jag prova något nytt så köper jag
gärna en flaska... även om jag ska ha främmande, så brukar jag köpa fina
flaskor... det känns liksom bättre att servera ur dom.. inte vet jag!
 
Nu kan man ju tro att bag.in-boxen är en relativt ny idé... men så är det inte....
 
 
 
 
 
 

När bag-in-boxen uppfanns i USA i mitten av 50-talet var det troligtvis ingen som

trodde att den en dag skulle vara den bäst säljande vinförpackningen i ett land på

andra sidan Atlanten. För på den tiden var dess enda syfte att hantera frätande

batterisyra på ett säkert sätt.

 

Det var först ett decennium senare som en australiensisk vinproducent vid namn

Tom Angrove skulle koppla samman minnet av en grekisk herde som hade med

sig sitt vin i en skinnpåse med boxen med batterisyra. Idén blev 1967 verklighet

när han presenterade den första bag-in-boxen för vin med en lufttät kran.

 

I dag har Sverige för länge sedan sprungit förbi Australien och alla andra länder i

fråga om boxdrickande. 53 procent av allt svensksålt vin, nära 100 miljoner liter i fjol,

kommer på box. Det är en dramatisk ökning från 1997 då bag-in-box endast stod

för 2,5 procent av marknaden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0