Ny gräsmatta



Gröna fingrar har man ju hört talas om... & jag kan säga att jag är rätt
duktig på olika växter i min trädgård (kan vara tur oxå).


Men nu håller jag på att anlägga en ny gräsmatta på baksidan... & vad
hjälper gröna fingrar då??? För att fixa en ny gräsmatta var inte så helt
enkelt som jag trodde...





Mullrik sandjord är den bästa jorden för gräs, speciellt om dens ka vara slittålig.
 Men de flesta odlingsjordar går bra bara de är väldränerade, luckra och i
nte hårt packade.


Är jorden dålig, allför torr och sandig eller för lerig och vattensjuk
måste den förbättras. På en vattensjuk jord måste dräneringen förbättras.
 En lerjord förbättras också genom tillsats av sand och torvmull. En torr
sandjord bör tillföras torvmull, kompost eller liknande för att hålla
 kvar fukt och näring.


Jorddjupet bör vara minst 10 cm.






Såbädden görs färdig genom att jordytan krattas till så att alla ojämnheter försvinner.
Se till att det blir en svag lutning på ytan lämpligen från huset och ut,
 så att regnvatten och snösmältning kan rinna av.


Jorden bör packas något, antingen för fot eller med gallervält, för den ska hålla
 att gå på utan att man sjunker ner.





Bästa såtiden är tidigt på våren eller i augusti / september. Oftast är hösten
 att föredra eftersom jordtemperaturen då är tillräckligt hög och väderleken
fuktigare än på våren.


Om jorden är torr när man tänker så är det bättre att vattna någon dag före än
 efter sådd. Vattnar man direkt efter är det risk att fröna flyter omkring och
 samlas i klumpar. Håller torkan i sig måste man naturligtvis vattna.


... Hmm
Hösten - check
10 cm jord - check

.... var det nå´t mer jag skulle komma ihåg?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0