Små "Fjäll Marsvin"




Ett Marsvin ute i naturen??? Näää det är en fjällämmel. Men visst är
dom lika varandra. Vågar nästan inte säga det... men jag tycker att
dom ser rätt söta ut.





När man är ute & går här i skogarna i Vemdalen, så kan man se döda
lämmlar lite här & där... frågan är varför. Googlat & det är fler än jag som
sett döda efter stigarna & ställer sig samma fråga






Fjällämmeln har på ovansidan ett svart område från nosen till ryggens mitt
 som ofta fortsätter i en strimma till bakdelen. Det svarta området bryts
 mellan öronen av orangebruna fläckar. Vikten är omkring 100 gram.



Den huvudsakliga födan utgörs av mossor, gräs & starr, men inga vitmossor
& larvar... dom äter inte as som många tror.



Honan får 4-5 kullar med 3-6 ungar i varje kull. Hon blir könsmogen redan vid
tjugo dagars ålder. Under perioder som lämmelår stiger antalet födda ungar
för fjällvråk, fjälluggla men även fjällräven får många ungar dom åren.






Något jag inte trodde va sant är att renar brukar döda fjällämlar som
utgör en viktig saltkälla för dom. Därför kallas lämmlar även för "Renmus".


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0