Big Ben lutar som tornet i Pisa



För många år sedan var jag i Florens & passade då på att åka en
sväng för att se det berömda tornet i Pisa.

Det var bara att när jag kom dit så var den inslagen i renoverings material
& kunde inte beskådas... min vanliga tur... men jag var där i alla fall.




Ett annat ställe jag också varit på är i London & även där finns ett
numera lutande torn.... nämligen självaste Big Ben.


Londons världskända vykortsmotiv, parlamentets klocktorn Big Ben,
 lutar nu så mycket åt nordväst att det syns med blotta ögat,
enligt en ny rapport.


Tornet, som fått sitt smeknamn efter en massiv klocka, håller nämligen
 ojämnt på att sjunka ner i marken – och det i allt snabbare takt.








Sedan 2003 har lutningen accelererat till 0,9 millimeter per år, från ett
 genomsnitt över tid på 0,65 millimeter. ”Jag har hört fotograferande
 turister säga 'Jag tror inte att det är helt lodrätt' – och det har de
helt rätt i”, säger professor emeritus John Burland som
 undersökt lutningen.


Någon akut rasrisk föreligger dock inte enligt Burland, som säger att man
 inte behöver åtgärda lutningen än på några år.


& det är väl då som jag råkar vara där som turist!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0