Konsten att måla med Lackfärg





Jag amatör målar en hel del möbler & jag älskar att måla
gamla möbler så dom ser nya ut & nya möbler så att dom
ser gamla ut... MEN nummera så finns det bara vattenbaserad
lackfärg & inget som jag målar blir lika bra som tidigare & frågan
jag ställt till mig själv är VARFÖR???


Men nu har jag fått svar på det... & det beror tydligen just på
att jag är amatör... här är svaret!!!



Vattenbaserad lackfärg
luktar ingenting, men är endast öppen i ett
 par minuter. Går du tillbaka för att rätta till ett penseldrag på den
 nymålade ytan kan du förstöra hela arbetet. Den vattenbaserade
 lackfärgen är dammtorr redan efter 1/2-1 timme medan den
 lösningsbaserade tar 3-5 timmar att bli lika torr. Båda färgtyperna
 är som regel inte övermålningsbara förrän efter ca 12 timmar.


En till sak som är viktig & det är att man tydligen ska ha en syntet
pensel när man målar med vattenbaserad färg & inte en fin lack
pensel i naturhår som man fått lärt sig!!

Hmmm... i morgon blir det till att måla om skrivordet igen.... med
syntet pensel & med snabba & jämna drag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0