Konst av gravstenar




När jag för länge sedan var ute & gick med hunden möttes jag
av en makaber syn... nämligen en massa gamla gravstenar som
låg i en hög bakom sköns kyrka.

Tanken föll naturligtvis vems dom var... men även vad dyrt det
är att köpa en gravsten... man köper en plats & efter låt säga
50 år... så hamnar dom i en hög bakom kyrkan.

Det kändes respektlöst att gå där mellan dom kaserade stenarna.

Men så ser jag idag ett reportage om just gravstenar... en konstnär
som tar hand om dom "avlagda" stenarna & gör konst av dom.






Det handlar om "uppsagda" stenar ( vilke det nu är som säger upp dom..
är det anhöriga eller)

Skulptören Mikael Liljeqvist har smyckat kyrkogården i Landskrona
 med bänkar, en fontän och "tankestenar" med tänkvärda ord 
... & allt är gjort av tidigare gravstenar.






 Det blir mos av stenarna om inget annat händer dem & för det mesta
blir det gatstenar .... När han får tag i dem känner han
 som att han gör stenen en tjänst. Jag blåser
 nytt liv i den.

Jag tycker naturligvis att det är ett bra sätt... men ändå... frågan finns
där ändå.... respekten av att lägga dom i högar på sidan om kyrkan...
& med tanke vad dom kostar borde det väl bli någon förtjänst för dom
... som antingen går till dom anhöriga eller till någon välgörenhet.

Vad tycker Ni?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0