"Mina" trädgårds myror!!


Jag har massor med myror utanför mitt lilla radhus... & då menar
jag massor. På baksidan har dom effektivt byggt gångar & nästan
helt förstört den forna uteplatsen. Nu är plattorna borttagna &
placerade på framsidan... men det verkar som dom hittat till den
"nya" adressen.... men fattar dom det?



Myrorna är själva sinnebilden för effektivitet och samordning. Men
verkligheten är annorlunda. Myror ränner ofta bara runt i kolonin,
och de kommunicerar inte så väl med varandra som alla trott,
enligt en ny studie.



Myror har relativt begränsad syn men i stället ett sofistikerat utbyte av
 information via feromoner, doftämnen, som de utväxlar genom att röra
 vid varandras antenner. På så vis kan en myra säga "det finns mat
 där borta, följ den här stigen" och liknande.


Myrorna har ingen ledare som talar om för alla vad de skall göra.
Men eftersom de hela tiden stöter ihop med andra myror har man
 trott att det hela liknar ett typiskt självreglerande nätverk, som
 när nyheter eller rykten sprids genom Twitter eller Facebook,
eller — för att ta ett biologiskt exempel — som när en epidemisk
sjukdom sprider sig.



Men i den här studien visar det sig att dom inte bara är ineffektiva, de är
 också långsammanre än väntat. Fakturm är att dom undviker varandra
 & "viktig" information kommer inte fram... 

& ändå är det ju uppenbart att myrornas samhällen fungerar. De har
 funnits på jorden i miljontals år och dominerar oftast de flesta
ekosystem. Så något måste de göra rätt. Fast hur de bär sig åt är nu,
efter den nya studien, något av ett mysterium.
Ineffektivt blir effektivt.



En annan möjlighet
är att myrorna "förstått" något vi alla haft problem
 med: om man ägnar alltför mycket tid åt att kommunicera, får man
 inget gjort. Kanske har de, genom evolutionens försorg, blivit varse
att för mycket information i praktiken är ingen information. I så fall
 är deras samhällen, genom sin skenbara ineffektivitet, på sätt och
vis effektivare än våra egna nätverk.





Så jag börjar nästan tro att "mina" myror har gjort en studie på
mig.... för att räkna ut vart jag skulle placera mina plattor.

Men trots att jag är djurvän... så känner jag att vi inte kan bo på samma
ställe... lösningen blir förintelse... grymt men sant.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0