Ny bil eller mindre hund....


Stadsjeepar brukar lyftas fram som förkastliga för miljön. Bara flygresor
 har lika dåligt rykte. Men nya rön visar att en stor hund förbrukar mer
resurser än en stadsjeep.

Och nu när jag "blivit med hund" letar jag just efter en större bil där
det finns bra plats för "lilla" vovven bak.




Beräkningen, som gjorts av forskare, visar att en stor hund, typ schäfer,
har ett ekologiskt fotavtryck som motsvarar 1,1 hektar per år. Det är den
markyta som krävs för att producera den föda som "vovven" behöver.


Att byta schäfern mot en medelstor hund hjälper inte mycket. Den kräver
 nämligen också en stor yta, 0,84 hektar.

Bara om man går ner till små hundar, eller byter till katt, kommer man ner
 på betydligt lägre siffror. En katts fotavtryck beräknas motsvara
0,15 hektar.





Även vid en jämförelse med flygresor ligger schäfern illa till. En semestertripp
från Nordeuropa till Mallorca ger ett avtryck på 0,37 hektar per person.

Frågan är förstås vilka slutsatser man kan dra av detta. Det brukar ofta
 sägas att folk bör flyga mindre och inte skaffa sig bränsleslukande bilar.
 Ska de avstå från sällskapsdjur också?






Nu anser jag att det är fel att fokusera för mycket på individens utsläpp,
 eftersom det riskerar att ta fokus från det som är långt viktigare i
 klimatpolitiken, behovet av politiska styrmedel.

Det kan bli en manisk upptagenhet av att vi ska göra si eller så, om det är fel
 att ha hund eller häst, eller något annat. Sådant hjälper oss inte framåt....


... men ändå kan jag inte låta bli att fachineras av alla dessa studier... jag
kommer att förmedla flera... jag lovar!!!

Men jag behåller nog både hunden & katten... & byter bil ändå...
kanske inte till en stadsjeep... men ändå!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0