Gratinerad Hummer




I går gjorde jag gratinerad hummer för första gången i mitt liv.

Jag som älskar att laga mat, borde ha gjort detta tidigare, men det
har aldrig ramlat in i mina menyer.



Eftersom jag var lite osäker om jag skulle gilla det hela köpte jag
dom billigaste jag kunde hitta på Willys.. för 49 kronor styck.
När dom väl tinat var det inte mycket till Hummrar... små som tusan.




Jag började med att dela dom i mitten & gröpte ur innehållet... även
från klorna.

Hackade fyra champinjoner, en lök & stekte i en panna. Klippte i lite
dill & rörde över drygt en halv matsked vetemjöl samt spädde på
med nästan 5 dl grädde. Smakade sedan av med Hummer fond &
klickade i allt tillbaka i Hummer halvorna. Strödde på parmesan ost
& in i ugnen i  225 grader i ca 15 minuter.

Till detta serverade jag vitlöksbröd & champanj..

Lyxigt, gott & inte så dyrt som jag trodde.

Det här tänker jag göra fler gånger, men kanske satsa på en större
Hummer & prova på andra recept fyllningar.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0