Hair på Stadsteatern






Filmen Hair är en film som var gjorde stort intryck på mig under min tonårs
tid på 70-talet.

Gerome Ragni och James Radios musikal ”Hair” skrevs i en tid av uppror,
på slutet av 60-taler. En tid av fri kärlek, en tid av tron på människans frigörelse,
 fri från tvång och förtryck. En tid då tron på att narkotika skulle frälsa världen.

Själva berättelsen kretsar kring frihet och plikt, hur man förändrar samhället –
genom att ställa sig utanför eller förändra strukturerna inifrån och tro på det goda.
 Det då pågående Vietnamkriget blir den direkta skärningspunkten.


Nu får”Hair” nytt liv på Stadsteatern. Men att omvandla ett gammalt
 ”manus som skrivet i ett marijuanarus” till ett nutida begripligt fyrverkeri
 av kärlek, överväganden och slagdängor, har krävt sin regissör.


Regissören Ronny Danielsson har satt upp ”Hair” två gånger förut. Han
 har gjort ”Jesus Christ Superstar, med Ola Salo, han har iscensatt Cabaret.
Nu utlovar Ronny Danielsson musikfest.


Men jag har svårt att tänka mig att gå & se den här på stadsteatern... Ok
för musiken som säkert skulle vara en upplevelse... men jag vill gärna
ha mina gamla ungdoms minnen kvar från filmen!!!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0