Koka vatten & ladda mobilen!!!



Jag var nog bland de sista i min vänkrets som skaffade mobiltelefon.
Hade alla argument varför man inte behövde ha någon. Men tillslut så
kom verkligenheten fram till mig oxå... & idag kan jag inte leva en dag
utan min lilla mobiltelefon.


Inte för att jag använder till något speciellt... ja som vissa  & många för
den delen. Jag använder den bara till att ringa, svara & sms:a....
någon gång till att ta foto med, men det är sällan.

Men det är känslan att kunna bli nådd... att känna tryggheten att ringa
om man behöver hjälp av något slag.




Tänk om det händer något... kanske inte så hemskt som i Japan...
där mobiltelefoner och andra elektroniska redskap som blev
 strömlösa efter jordbävningen. 


Men inget ont som inte har något gott med sig. Något snille blev inspirerat
 till en ny strömkälla för laddning: vatten som kokar över öppen eld.

 


Ett japanskt bolag har konstruerat en vattenkokare där energi omvandlas
 till elektricitet genom att utnyttja temperaturskillnaden på 550 grader i
 botten av ett keramiskt kokkärl och den kokande vattentemperaturen
 på 100 grader.


Det tar mellan tre och fem timmar att ladda en telefon – medan en måltid
 kan tillagas på den öppna elden under tiden.


När jag läste det här trodde jag att det var helt överväldigat & tänkte...
nu är snart energiproblemet löst... men vad hittar jag då????





"Power Pump"!!!

Efter bara någon minuts pumpande så har man laddat batteriet för
 fem minuters samtal.

Det är den brittiska mobiloperatören Orange som har kommit på den här
idén!!! Snart kan vi pumpa & koka vatten & försörja hela Sverige med el...
eller???




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0