Tre dagar Stockholm



Tre dagars semester i Stockholm på Scandic. Continental har ett toppen
läge, eftersom det ligger precis vid centralen & promenad avstånd till
i princip allt.



Y-buss ner & tillbaka var också ett bra alternativ... förutom att det var lite
trångt för benen i bussen, men med en god bok... underbart sällskap & en
champagne lunch i väskan... så blev det heeeelt underbart.





Ett Soligt Stockholm väntade på oss när vi kom ner & efter vi lämnat in
vårat bagage tog vi första promenaden igenom sta´n.



När benen kändes tunga... stannande vi till på Mongolian på Drottninggatan...
där åt vi allt från grillade musslor, biff, sushi... ja allt.. fick även i oss det
mesta från efterrätts buffén. Mätt? Ja.



Tillbaka till hotellet, där det fanns badkar.. Mmm för trötta fötter & kropp.
Inte det största... men finns det hjärterum finns det stjärterum.





På vägen till hamnen fick vi se båten M/s Bounty som låg förtöjd... den som varit
med i en massa filmer. Suuper läcker båt... man nästan kände krutröken från
kanonerna.




Vi nöjde oss med Djurgårdsfärgan & för "bara" 40:- enkel tur tog vi oss över
till djurgården & skansen.




Man vet nästan inte vart man ska börja gå... för det finns så mycket att se,
men vi började med akvariumet & såg på alla djur & Lemurerna är nog det
gulligaste som finns... dom sprang & skuttade fritt!!!




Många gamla hus med massa historia i & när man gick in i stugorna fanns
det klädd för den tiden folk som berättade om vilka som bott i stugorna
& hur stora familjerna varit.. i bara ett rum.




Mycket blommor från förr & nu....






Väl tillbaka... ännu mer trötta i benen... köpte vi jordgubbar på Hötorget..
kampen om billigaste priset var överbedövande... men vi köpte en låda
för 10 kronor... här i Sundsvall kostar den 40.




Shoppade gjorde jag naturligtvis också...





Det var många år sedan jag var i Stockholm & tidigare shopping minnen
önskade jag i repris... jag gick med raska steg till Eden på drottning gatan...



Många tidigare roliga inköp där... men den var en skugga av sitt forna jag...
men en liten söt tavla köpte jag där... jag äääälskar "ord tavlor" & med
texten "Det är omöjligt att älska & vara förnuftig samtidigt på samma gång"...
med dom kloka orden & 20 kronor fattigare... så kände jag mig nöjd på den
butiken... & även att dit behövde jag inte gå fler gånger.






Broncos bar på Tegner gatan var nästa stopp... gamla minnen. Ett super ställe
om man vill äta en valfritt grillat kött & bestämma vikten... exempel...
300 gram blodig biff eller en 200 gram välstekt oxfilé.

Vi kostade på oss en taxi dit... eftersom vi var lite trötta i fötterna....
när vi kom fram var det semester stängt.... & det var bara att ta en promenad
där ifrån.



Kom in på Drottning gatan & kvarteren mot 81:a... det är så underbart att gå där &
läsa dom tankvärda orden som är i rostfritt stål efter hela gatan.





Till sist hittade vi en mysig restaurang.. vi åt en underbar förrätt... vidare varmrätt
& naturligtvis en efterrätt... denna semester kommer verkligen att visa sig på vågen.



.... Ja allt har sin tid & sitt slut... två nätter i Stockholm & en massa
vandringar på gator... mjukglass gamla sta´n... kall öl på uteserveringar...

Tack Stockholm för att du lät solen lysa på oss varje dag & göra denna
sista veckan på semestern så underbar.




Och inna vi klev på bussen mot Sundsvall igen... blev det en Sushi på
centralen... jag tror inte vi missade mycket dom här tre dagarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0