Liljebaggar på besök




Det händer mycket spännande i min radhusträdgård nu.
Vet inte riktigt vad som kommer upp ur rabatterna förutom det
som jag själv har planterat. Till min glädje så har det kommit upp
två stycker Kroll liljor som är i rosa färg. Av alla liljor så är det
min favorit.





Men plötsligt händer det... lyckan blev kort....
Jag får nämligen "besök" av Liljebaggar... & dom är inte att leka med.




Dom ser inte så skrämmande ut, men äter upp liljan på ett kick om
man inte tar ihjäl dom... för det är det man måste göra.

Av alla bilder jag har tittat på så parar dom sig på alla??? Bara det säger
väl en hel del... eller, dom måste bli massor om man inte blir av
med dom fort.




Nu har jag bara sett några... men dom är knepiga dom här liven.
När dom känner vibrationerna på marken eller skuggan av oss så
kastar dom sig ner på marken & vänder den mörka magen fram..
därför kan det vara svårt att se dom. Det är mest på morgonen som
man ser dom så passa på.



Skålar med T-röd under Liljan är en ide att bli av med dom, men bästa är
helt enkelt att handplocka dom.

Ett recept som fungera kan oxå vara:

3 cl rödsprit
2 cl såpa
1 L vatten

Spruta på växten några gånger... fungerar super på vanliga små löss i alla fall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0