Vänskap





Vad är Vänskap? ... googlar för att se hur man definierar ordet & där står...



Värden som finns i vänskap är ofta resultatet av en vän som visar följande
 på ett enhetligt sätt:



* Tendensen att önska det som är bäst för andra.

* Sympati och empati.

* Ärlighet, kanske i situationer där det kan vara svårt för andra att säga
sanningen, särskilt när det gäller att peka ut de upplevda fel av en
motsvarighet.

* Ömsesidig förståelse och medkänsla.

* Förtroende för varandra (kunna uttrycka känslor - inklusive den andras
 handlingar - utan rädsla för att bli dömd), kunna gå till varandra för
 känslomässigt stöd.

* Positiv ömsesidighet - en relation bygger på lika givande och tagande
mellan de två parterna. 


Jag personligen kan tycka att det kan vara svårt att hitta sann vänskap.
Ett vanligt ord som kommit fram nu är "ytliga" vänner... vilket betyder att
man har "vänner" när det passar en själv eller när det passar dom... för
mig är inte det vänner...




I ett förhållande/relation är det ännu mer viktigt att man har en sann & 
äkta vänskap.. för hur ska annars förälskelsen kunna övergå till att älska.


 

Har man haft turen att hitta en riktig vän.. ska man vara sååå rädd om
den. Att ha en vän som kan ärligt säga både bra & dåliga saker.
En som man kan ringa till mitt i natten... för mig är det riktig vänskap.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0