Vad är väl en bal på slottet...



På lördag ska jag på bal...



& hur ofta går man på bal?
Har varit på bal två ggr i mitt liv, när jag tog studenten
& 28-dags bal i Härnösand för många år sedan.

Det är med blandade känslor som jag ser framemot denna tilldragelse.
Först är tanken varför? Det är ofta högdragna & fullt med etiketter som
man ska följas.

*När ni går in till balen ska du ha din dam på vänster sida, det innebär enligt äldre
etikett att ni inte är gifta med varandra. När du sedan för en dam till bordet,
 då är hon på din högra sida. Vid bordet sitter din bordsdam till höger.

*Ett måste: första dansen går alltid till din bordsdam, om du som bordsdam inte blir
uppbjuden?? ska man sitta hela kvällen då?

*Du får inte dricka ur ditt glas, om ingen har skålat... kan bli tråkigt i längden..
 

& nu till största frågan. Vad ska man ha på sig?
Balklänning... är det lika med lång klänning eller
måste det vara en klänning med massor med tyg?
Färg, är det lämpligt att ha svart? olämpligt med vitt?
Utsläppt hår eller uppsatt? Tiara, smycken?


Känner ingen som ska på samma tillställning, så
det känns lite jobbigt nu.

.. men vad är väl en bal på slottet?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0