Vad är klädkod!

 

En klädkod är motiverad vid en mer formell tillställning, där det inte är självklart för
 gästerna vilken klädnivå som är lämplig. Syftet med en klädkod är alltså att underlätta
 för gästerna och undvika att några gäster känner sig obekväma som ett resultat av
 avvikande klädsel. Det är därför viktigt att använda en etablerad klädkod vars
betydelse är välkänd, eftersom syftet annars går förlorat. Vanligen anses det mindre
lämpligt att uttryckligen skriva ut vad som skall bäras, eftersom en klädkod endast anger
 nivån på klädseln; i en kortfattad inbjudan kan platsen även vara begränsad. Vid
 informella fester i en etablerad vänkrets behöver vanligen inte någon klädkod anges.
Den traditionella klädkoden på en bal är “högtidsdräkt”.



Nu är "balen" avklarad som jag var på i går.
Men vad är klädkoden???

Jag märker allt oftare att man inte klär upp sig när man går ut,
utan i princip har samma kläder som man har till vardags.
Och mycket skillnad var det inte i går heller.
Jag var den enda i hellång klänning. Stor det av kvinnorna hade
mycket korta kjolar, storblommigt, ylle kavajer & flera i byxor.

Nu är jag inte den som inte tycker om uppmärksamhet, men med
en håruppsättning som var i världsklass & en fotlång svart sammets
klänning, så kände jag mig ändå lite malplacerad.

Så vad händer?? är klädkodernas tider förbi? Är det jeans
& finblus nästa bal eller?





Men orkestern var helt underbar!!! En grupp som spelade
allt från jazz till vals. Kvällens räddare.

Balens "Drottning" har talat!!!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0