"Jag har inget bäst före datum"

Är du bra på att titta på "bäst före datum" när du är ute & handlar mat? Jag är lite dålig på det... lite naiv & hoppas på att min "favorit butik" har koll på det. Men det finns matvaror som jag alltid gör det på & det är kyckling & köttfärs.

Men sedan kan "bäst före datum" även få mig att tänka på mig själv eller rättare sagt, hur ser andra på mig. Man får en hel del såkallade träffande skämt nu när man fyllt femtio.



Som om det inte vore nog med de begränsningar vi utsätts för från barndomen! I takt med att åren går försöker omgivningen klistra ännu fler etiketter på oss.

Redan 30-åringar får höra att dom är för gamla för vissa saker. Sedan går det utför. För en 40-åring är begränsningarna ännu fler - enligt välmenande bekanta som gärna lägger näsan i blöt - och vid 50 - strecket (där jag nu befinner mig i) är listan över olämliga aktiviteter, klädesplagg & livsstilar oändligt lång.

Till en viss del kan det väl vara sant - vissa saker är helt enkelt mer besvärliga att genomföra när man börjar åldras. Men  för jössenamn det rör sig om mycket färre saker än dom vi övertalas att avstå ifrån.

Det bygger på förutfattade meningar (hmm.. vilket jag inte kan skryta med att jag aldrig har) om hur en person ska vara i en viss ålder. Men det är ingen annan som ska komma & knäppa mig på näsan & säga vilket "Bäst före datum" jag har.
Jag gör som Ica Maxi... jag sätter mitt bäst före datum själv.

Det finns ett ordspråk som är rätt träffande här & det är "Du är inte äldre än vad du gör det till".
Såg på tv om en 80-årig dam som började träna styrketräning & byggde upp hela sin muskel massa.
Det tror jag ska bli mitt Nyårs löfte. -Jag ska medvetet utmana idén om hur en äldre person ska vara & bete sig.
Jag ska börja & träna upp min muskel massa.... Har ett svagt minne att jag gav det löftet i fjol... men minnet
har visst börjat svikta... jag är ändå 50 år.

Kommentarer
Postat av: Ante

Hehe, minnet kan svika mej ibland oxå =) Börjar väl bli lite gammal ja också..!

2008-12-17 @ 02:28:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0