Hormoner i konserver




Nu är inte jag den som äter mycket av produkter i plåtkonserver... hade en
period när jag studerade då jag åt massor med Ravioli, men det var då det.

Nummera finns många konserver i tetror & efter jag läst den här studien,
så kommer det bara att bli det framöver... för det här har jag misstänkt
förut... att den plastliknande hinnan i burkarna INTE är så nyttig.





Det här är en svensk studie som nyligen gjorts. Man lät testpersoner äta endast
konserverad mat ur plåtburkar under en vecka. Man kunde då mäta 4 600 procent
ökad halt men hormonet Bisfenol A  & uppmättet efter två dagar till rekordhöga
86 manogram per mililiter urin.






Bisfenol A finns i allt från matbehållare och husgeråd till bilens instrumentbräda,
 glasögonlinser och tandfyllningar. I konservburkar används bisfenol A i den
 beläggning som täcker insidan på burkarna.


Ämnet togs ursprungligen fram av läkemedelsindustrin som en syntetisk variant
 till det kvinnliga könshormonet östrogen. I dag är det en viktig beståndsdel i
 polykarbonatplast. Ämnet gör plasten hård, lätt och genomskinlig.


Bisfenol A kan påverka hormonsystemet. Spädbarn, ungdomar i puberteten
 och gravida kvinnor är mest känsliga.


År 2011 förbjöd EU bisfenol A i nappflaskor och tidigare i år förbjöds ämnet
 i Sverige i matförpackningar riktade till barn under tre år.






Man har fått lära sig att inte köpa burkar som är skadade i den yttre
plåten... men det här visste inte jag.  Nu köper man för det mesta
som krossade tomater i tetror.. men mycket finns i plåtburkar & hur
är kontrollen när det gäller produkter från utlandet???


Fortfarande ligger dock halterna under dagens gränsvärden för bisfenol A, men
 denna nivå diskuteras just nu intensivt i forskarvärlden. Detta sedan flera studier
 på gnagare visat på negativa effekter vid väsentligt lägre exponering.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0