Fiskgryta med blåmusslor

 
 
Lyxigt & enkelt skulle nog jag döpa min kokbok... om jag nu
gjorde en sådan någon gång....
 
... & för mig är en fiskgryta med med lax. torsk, räkor, fänkål &
blåmusslor... Lyx!!!
 
 
 
Den här grytan räcker nog till minst sex personer.
 
Handla hem detta:
 
1-2 förpackningar á 400 g fryst torskfilé
4 pack frysta laxbitar
1 fänkål
1 purjolök
fiskbuljongtärningar
Hummerfond
Skalade räkor
1 gul lök
1 röd & gul paprika
2 dl cremé fraiché
1/2 dl vittvins vinäger
 
 
Börja med att koka upp en liter vatten i en stor kastrull & tillsätt 2 fisk-
buljong tärningar samt vinägern.  Ställ åt sidan.
 
Skiva fänkål. lök, purjo & paprikorna & stek dom mjuka.
 
Tag fram dom frysta musslorna & koka dom i saltat vatten tills dom öppnar
sig... dom som inte gör det kastas bort. ( ställ åt sidan)
 
Blanda 3 msk vetemjöl med 2 dl Cremé fraiché & rör ner i buljongen & låt
små puttra medan den tjocknar.... rör ner hummerfond & smaka av.
Nu är det en smaksak... mer buljong eller hummer fond.
 
Rör ner grönsakerna.
 
Den frysta fisken tinar jag antingen dagen före i kylen eller tar fram på
morgonen.... därefter skär jag den i rätt stora bitar.
 
Nu är grytan i princip klar.... när gästerna kommer värmer jag upp
grytan... lägger ner fisken & kokas i fem minuter. Lägg därefter ner
räkor & musslor.
 
Garnera gärna med "dillbladen" från fänkålen.
 
 
Serveras med ugnsrostad färskpotatis med flingsalt & chili krydda.
 
& "egen" Aioli såklar!!!
 
 
Gör den enkel med färdigköpt Majonäs... citronsaft plastflaska samt
vitlökspulver. Låt stå & mogna några timmar.
 
Använder ofta vitlökspulver för den är lättare att dosera utan att det blir
för mycket eller för lite.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0