Hallon & Limepaj

 
Jag är ingen bärplockare... har aldrig fått in den glädjen som alla pratar
om när dom plockar liter efter liter med bär... men jag Äääälskar alla
sorters bär & Hallon är min favorit & nu är det Hallon säsong!!!
 
 
 
 
 
 
Till den här Hallon & limepajen behöver du:
 
 
12 digestivekex 75 g Margarin eller smör, smält 3 dl hallon,
3 lime, 5 äggulor,  1 burk söt kondenserad mjölk,  1 dl hallonpuré
2 dl vispgrädde 2 msk florsocker
 
Sätt ugnen på 175 grader & kör digestivekex & smör i en matberedare.
Tryck ut blandningen i en pajfor med löstagbar kan, ca 24 cm i diameter.
Låt den stå i kyl i minst 30 minuter.
 
Mixa hallonen till puré. Riv skalet av en lime. Pressa saften ur alla tre.
Vispa äggulorna till en ljus & porös smet. Tillsätt kondenserad mjölk,
limesaft & limeskal. Grädda pajskalet i mitten av ugnen i ca 10 minuter.
 
Bred ut 1 dl av hallonpurén i ett tunnt lager i botten på pajen. Häll
försiktigt över fyllningen & grädda i ytterligare 15 minuter.
 
Låt pajen svalna & ställ den sedan i kyl i minst 3 timmar. Vispa grädden
till ett fast skum. Rör ner florsocker & resten av hallonpurén. Bred ut
grädden över pajen.
 
 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Anonym

Men hallå hur gör du din paj då med köpta hallon eller? Kan aldrig jämföras med självplockade hallon eller jordgubbar. Såg även ditt tidigare inlägg om mode, hmmm är man medelålders så är nog inte denna trendsättare något för dig eller för kvinnor över 35, finns så mycket fina och stilrena tuffa outfits försöka åldrar men detta är nog inget ens att kommentera.

Svar: Hej Anonym!! Jag använder ofta frysta hallon, men har även gjort den på färska & det blir lika gott!!! Och när det gäller om mode jag skrivit om tidigare, så vet jag nog vad som passar för "min" ålder:) Men det är just dessa "trendsättare"... för att unga kvinnor som känner att dom måste synas... mer mönster, men blandade färger... helst hela palettkartan... Med klass & stil menas inte att man ska se ut som en Clown. Men visst... det är en smaksak... bara man bär kläder för att man själv tycker det är vackert & inte att någon annan bestämt det.... eller att halva sta´n bär samma blommiga byxor!!!!!
Suzann

2012-08-01 @ 21:02:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0