Cyklamen tid

 
 
 
Fick en Cyklamen av mamma i går när jag fyllde år.... så underbart
vacker, men som tidigare gånger, så har denna blomma avlidit
fort i min vård.
 
 
Så hur gör man för att lyckas? Många som jag känner har flera & har
dessa i flera år!!!!
 
 
 
 
 

Namnet Cyklamen persicum kommer från grekiska kyklaminos som betyder

grisbröd. Det sägs att grisarna tyckte om de runda knölarna och när de åt

dem blev det god smak på fläsket!!!

 

Blomman är känslig för vatten på rotknöl, blad och knoppar, som lätt ruttnar.

Ett knep är att plantera om den i lerkruka direkt när du har tagit hem den från

affären så minskar risken för övervattning.

 

Strunta helt i att vattna uppifrån, en skvätt på fatet eller i ytterkrukan är bäst.

 Eller ställ krukan i ljummet vatten några minuter. Häll bort överskottsvatten

efter en stund.

 

 Blomman vill egentligen ha det ganska svalt, runt 16 grader och gärna lägre

på natten. Men vår rumstemperatur duger gott om den får stå ljust och

utan direkt sol.

 

 Dra ner på vatten och näring när plantan blommat över, låt den torka ut mellan

varven. Sluta vattna helt i början av sommaren och låt bladen vissna ner. Efter

ett par månaders vila börjar du vattna igen.

 

 

 När knölen skjuter skott ska den planteras om. Se till att halva knölen är ovan jord,

annars ruttnar den. Börja ge näring någon månad senare och snart blommar

den igen!!

 

 

 

En till sak som är lite unikt med den här blomman är att den faktiskt tål några minus

grader.... samt att den är jättefin att ha som snittblomma... i ett litet glas eller så!!!

 

 

Så nu håller jag tummarna... & hoppas att jag lyckas den här gången!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0