Sommar med Huggormar




Sommarvärmen tilltalar inte enbart människor. Även huggormarna är på hugget.
Vid fint väder är människor ute i naturen men då gillar även ormar att ligga och
 sola på stenhällar.

Den milda vintern kan ha inneburit att fler ormar överlevt. Men man ska vara försiktig
 med att prata om en huggormssommar. Ormar har långsammare
 populationssvängningar än exempelvis insekter.







Huggormen är fridlyst och får därmed inte dödas. Enbart om du finner en huggorm på
 din tomt får den fångas in och flyttas.



Om du blir biten av en huggorm: Uppsök sjukhus eller vårdcentral. Håll den bitna
kroppsdelen still, helst i högläge. Lämna bettstället i fred. Undvik att
äta och dricka före vård.







Om din hund eller katt blivit biten:Uppsök vård hos veterinär. Håll djuret i stillhet och
bär den om möjligt vid förflyttning.


Jag har en köpt kortisontabletter hos vetrinären som hänger i en specialgjord behållare
som jag har hängade på min nyckelknippa...  till mina djur.







När du kommer till stugan i sommar... stövlar på första dagen... låt barnen stampa
& stojja... ormar är känsliga för ljud & flyttar till ett "bättre" ställe.

Stenhögar & gamla stenrös är ställen där dom trivs, så undvik att "bygga" så´na
som murar runt sommarhuset.







Har ett minne från en sommar promenad med min pappa när jag var
liten i Åvikebruk. I Åvike finns det massor med smultron & det blev
många strån med uppträdda smultron från min barndom...


När vi gick efter strandkanten fick vi se en huggorm som solade på en
sten... pappa sa att om man inte skrämde ormen var den inte farlig...
utan man skulle ha respekt för den.... bredvid ormen fanns det en
smultronplanta med massor med bär.... pappa bad mig vara tyst, sedan
sträckte han sig sakta... bara någon decimeter från ormen... plockade
han alla smultronen, utan att ormen rörde honom...


... det är en av många idolbilder jag har av pappa!!!! Är jag rädd för
huggormar??? Nä, men jag har respekt för dom.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0