Tonfisk gratäng



Trot att det inte har varit så mycket sol så plockade jag min första skörd på
min gräslök i går... kändes riktigt lyxigt att bara gå ut & klippa ett knippe!!






Historien bakom den här underbart goda maträtten hände för över 30 år sedan.

Några från min dåvarande arbetsplats blev hembjuden till en manlig kollega som
jag trodde levde på micro mat & hamburgare... alltså var förväntningarna inte
direkt höga... men sååå förvånad jag blev... & vad gott det var.

Den här maträtten kan vem som helst göra, den går fort, är billig & känns
riktigt lyxig. Helt klart ett bra alternativ om man ska bjuda hem många!!!






Börja att koka potatis dagen före eller om du har kalla sedan tidigare måltid.

Skala & skiva potatisen i tjocka bitar & täck botten av en smord pajform...
gärna i två lager.




Koka upp två påsar med köpt Hollandaisesås... piffa gärna tillden med mjölk
eller cremé fraiché.



Mosa två burkar med tonfisk i vatten & strö över potatisen.

Klipp gräslök & strö över.. jag tillsatte även en finhackad röd lök & en dl
tinade räkor över.





Nu täcker man allt med Hollandaisesåsen & lägger på ytterligare ett lager med
skivad potatis.

Strö riven ost över & in i ugnen på 220-250 grader i 10-20 minuter tills den fått
en vacker & gyllene färg.

Det här är sååå gott!!!

Servera med en fin & färggrann sallad.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0