Rödvinssås med murklor






Såser är det godaste jag vet & jag älskar att göra olika såser. När vi här om dagen
var på Stekhuset fick jag en rödvinssås med murklor... Mmmm jag säger bara...
det var det godaste jag någonsin ätit.

I morgon så ska vi äta plankstek & då tänkte jag att den här såsen blir god på
plankan.... köttet som jag ska prova på är en Kalv entrecote från City Gross.




2 schalotten lökar
1 st vitlöksklyfta
3 katrin plommon
2 msk smör
2 msk råsocker
1 bruk med förvälda Murklor


4 st timjans kvistar
4,5 dl rött vin
2,5 dl vatten
3 dl grädde
3 msk kalvfond
2 msk Majsena
***
2 msk smör
1 krm peppar
1,5 msk råsocker

Skala och grovhacka schalottenlök, vitlök och katrinplommon. Smörfräs hacket utan
att det tar färg. Tillsätt råsocker och timjanskvistarna.

Häll på vin, vatten och fond och koka ihop mängden till ca 6 dl.
Sila buljongen. Hit kan såsen förberedas.

Skölj murklorna och låt rinna av. Hacka i mindre bitar. Stek dem i smör och lägg sedan
 i fonden. Vid servering värms såsen och grädden tillsätts och reds ev. med maizena
utrörd i lite vatten.

Smaka av med, peppar och råsocker.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0