Gott Bröd på Havregryn

 


Det är inte så ofta som jag bakar & mycket kan det bero på att vi inte äter
smörgåsar hemma... utan i så fall på helgen eller när vi är i stugan.


Men när jag jobbar natten händer det att jag bakar något gott morgon bröd
& eftersom det inte finns så mycket roliga ingredienser så får man göra som
Kajsa Warg igen "Man tager vad man haver":


6 dl vatten
50 gr jäst
2 dl havregryn
2 tsk salt
4 tsk oregano

1 tsk vitlökspulver
½dl sirap
4 nävar riven ost
11 dl vetemjöl
1 dl matolja
Ngr matskedar kli

Lös upp jästen i fingerljummet vatten, tillsätt havregrynen, salt o kryddor,
 låt svälla ngr minuter. Sätt i osten o mjölet, knåda ihop till en lös deg.

 Tillsätt oljan sist. Låt degen jäsa till dubbel storlek. Knåda ihop den
 snabbt och dela upp den i två avlånga brödformar, strö över lite kli.

 Låt bröden jäsa 40 minuter. Skär ngr snitt över bröden och grädda dem
 i 170 grader i ca 40 minuter. Låt svalna under en bakduk.






Havrebullar



Börja med att koka en gröt på...
4 dl havregryn
9 dl vatten
1 tsk salt

Låt svalna

Rör ut 50 gram jäst med 2-3 dl vatten 37 grader.
Blanda ner gröten i degvätskan samt en riven morot.
Blanda ner ca 10 dl vetemjöl & knåda tills den slutar
att klibba.



Låt jäsa i bunke 30 min
Baka ut och nagga bullarna
Låt jäsa 30 min igen

Grädda på 200 grader i ca. 10 min.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0