Sommarens träskor

Från romarriket till het modedetalj. Hajpen kring träskon må ha lagt sig - men i
sommar­stugan går den aldrig ur tiden. Och om svenskarna sviker står skon sig
som exportsuccé.





Het, högklackad och storstads­hipp à la Swedish Hasbeens. Men träskor, eller
 träbonnar som man säger i Skåne, är betydligt mer än en tillfällig trend.
Skons ursprung går långt tillbaka. Träplattor med remmar användes redan
 avromarna, även om den mer moderna träskon, genomgående i trä,
 härstammar från Nederländerna.




Trendmässigt är nog träskon på väg ut, men som skoikon består den. Hajpen
 som uppstod i samband med Hasbeens högklackade träsko hade troligen att göra
 med hantverkstrenden. Allmogetrenden ligger oss svenskar nära men utomlands
uppfattades det säkert som exotiskt att göra en modern version av ett
 hederligt gammalt skodon.



Själv kör jag med ett par svarta högklackade träskor... faktiskt
riktigt sköna & passar till det mesta.


Kommentarer
Postat av: CarinaCarina

2012-06-03 @ 10:53:13
Postat av: CarinaCarina

Älskar träskor! Det är så fint och praktiskt! Man blir inte blöt om fötterna när det regnar å det gör det alldeles för ofta! Jag har ett par med vita med rosor på just nu, tycker det är svårt att hitta rätt modeller för plattfotingar som jag, söker just nu med ljus å lykta efter passande träsko. Kram!

2012-06-03 @ 10:56:53
Postat av: Suzann

Alltid lika kul när du kommenterar det jag skrivit om... Tack, tack.

Och lika skönt är det att höra att det finns fler än jag som är plattfotad:) Jag vill gärna ha ett par söta ballerina skor... men som plattfoting, så ser det helt galet ut när dom kommer på mina fötter/ Kram

2012-06-03 @ 11:06:55
URL: http://suzning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0