Ett nytt rovdjur för mig

 
Det är med stolthet & med glädje som jag känner att få rå om en liten
stuga i Vemdalen & jag känner en sådant lugn när jag är här.. men det
finns ett aber...... nämligen ett litet djur som jag inte har varit så bekant
med tidigare år.... men i år... det  finns inga ord... låt vargen ta mig i stället.
 
En företeelse här uppe i norr som är praktiskt taget okänd för alla söder om
Dalälven är "sviarn". Det kan ni som känner er inkluderade i "alla söder om
Dalälven" tacka er lyckliga skapare för. Denna best, vederstyggliga tingest
varelse från Andra Sidan, går också under de kära namnen "Brännmygg":
 
 
 Den är ungefär en tredjedel i storlek jämfört med knott, kommer i svärmar om nått
hundratalstoppas av ingen - varken myggnät, djungelolja, beckolja eller spay.
Och vägarna är många - gärna in i ögon, näsan, öron & i håret. När den bits
skär den ett litet (litet!) hål i huden som svider och svullnar upp som ett myggbett.
 
Förr i tiden drabbades jägare av blodförgiftning vid slakten till följd av för många
samtidiga bett av brännmyggen.
 
Och inte nog med detta.... nu får man höra att man som O-grupp i blodtyp är man
mer attraktiv som myggföda!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0