Bjuder jag på förgiftad mat?




Bjöd här om veckan på riktigt lyxmat... nämligen 4 olika sorters
fyllda panerade strömmingar. Sååå gott... & min sambo vill att vi
ska äta det här oftare... men frågan är... hur ofta kan man äta
strömming innan jag har förgiftat min man????




En del fisksorter kan innehålla för mycket miljöföroreningar, som dioxiner,
PCB:er och kvicksilver. Det är sorter som de flesta äter sällan, men som
kan vara vanliga vid fritidsfiske. Man kan minska risken att få i sig skadliga
 ämnen genom att äta olika sorters fisk, och inte bara några få sorter.
Vissa grupper är mer känsliga för miljöföroreningar – det gäller barn, vuxna
med dåligt imunförsvar & gravida. 


 



Dioxin och PCB finns främst i fet fisk som strömming, vildfångad lax
och öring från Östersjön, Vänern och Vättern och röding från Vättern.
Sådan fisk, förutom strömming, finns sällan i vanliga affärer.
Den lax som säljs i affär är oftast odlad eller fångad i Atlanten
eller Stilla havet.





Så vad gör jag nu? Kollade upp lite & fick reda på att om jag köper
sill som tex kommer från Norge... så ska det vara ok!!

Sill är samma fisk som strömming, det är bara att den är större så när
man gör flundra filé brukar jag dela den, så den blir mindre... det blir
godare så.


Tror att jag blundar mycket för vilka fruktansvärda föroreningar det
finns i vår natur... men det är dax att öppna ögonen... för det kommer
mer & hur stor är säkerheten på att inte djurfoder är gjord på dioxin
förgiftad fisk.

Snart är väl julskinkan stämlad med... "Kan innehålla spår av Dioxin":


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0