Så enkelt med en Räkmacka




För många år sedan hade jag en liten smörgås catering i Härnösand.
Gjorde allt i smörgås väg & den mest populära var faktiskt biff med
stekt ägg & räkmackor så klart!!!





En räksmörgås kan se ut på hur många sätt som helst.. men det får INTE
snålas på något... för då blir det ingen räkmacka.

Har en nära vän som ligger på sjukhuset nu... & gjorde tre STORA mackor
här om dagen.... länge sedan sist & jag kan bara säga... Varför gör man inte
räkmackor oftare.. för att göra dom själva är faktiskt inte dyrt... men mycket
godare Mmmmm




För mig så är Tekaka ett måste.. med lite smör i botten. Sedan några
blad med sallad.

Koka ett ägg per/smörgås... det ska vara mycket ägg-
Skiva & lägg på brödet... bred gärna lite majonäs när du lägger
många lager med ägg ovanpå varndra.

Nu breder du på majonäs... ett rejält lager... över alla äggen.


Nu!!! ... lägger du på räkorna.... Inte snåla... Jag brukar köpa jätte påsar
på Willys.. & jag tror att dom kostar ca 70 kr kg & det får man mycket
för... & då är dom färdigskalade.



Nu kommer "piffet"... inte att förakta....

En citron skiva är ett måste... gurka, tomat.. avocado... röd/svart rom...
kostar 14 kronor på Willys 19 på Ica Maxi.

Inte fel med att strö lite citronpeppar över heller!!!


Så varför inte ett glas med en kall Amadeus... & bjuda på som en
helg vickning eller varför inte som en lunch!!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0