Password...




Tänk vad olika "lösenord" man ska ha överallt...  jag håller på att bli
tokig.

Det är när man ska logga in sig överallt.. betala räkningar, bankomaten...
på jobbet krävs det minst 4-6 per dag för att göra olika moment!!!

Inte nog med det.. varje månad ska man i många fall (på jobbet) byta
ut dom små sakerna också... det krävs stora bokstäver, små & några
siffror....






.. jag personligen blir bara less.. & ändrar en siffra här & där...
många med mej har dessutom sina "passwords" i en låda, mobilen eller
i plånboken.... så vad blir då säkerheten???


Det är ett bekymmer, det här med lösenord. De bör vara komplicerade,
långa och bestå av både bokstäver, siffror och tecken. Dessutom bör
 de vara många, det vill säga att man inte använder samma
 kombination till skilda inloggningar.


Splash Data har här funnit en affärsidé; företaget har tagit fram en app
 som hjälper dig att hantera dina lösenord,
 
skriver amerikanska tv-kanalen ABC på sin hemsida.





Över till ”dumma listan”, värsta lösenorden i en fallande skala:

1. password
2. 123456
3.12345678
4. qwerty

5. abc123
6. monkey
7. 1234567
8. letmein

9. trustno1
10. dragon
11. baseball
12. 111111

13. iloveyou
14. master
15. sunshine
16. ashley
17. bailey

18. passwOrd (för att ”försvåra” har o:et
 här ändrats till en nolla...)
19. shadow
20. 123123
21. 654321
22. superman
23. qazwsx
24. michael
25. football




Inte vet jag... men INGA av dom orden ligger nära mig...
men för det räknar jag mig inte som smartare..

... jag tror att många med mig har ord som är lätt att komma
ihåg som sin Käresta & något nummer.. typ 6 eller...

.. sin katt... med nummer... osv.

Hur säker är du i dina lösenord?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0