Baka Lussekatter





Redan på 1600-talet började man baka lussekatter & traditionen
har hållt i sig.

Lussebuller eller lussekatter kom till på 1600-talet i Tyskland. Där
hade dom som avsikt att skrämma bort sljusskygga Lucifer (Lusse)
med den gula färgen.






Varje år har vi som traditon här i Sverige att baka lussekatter till
Lucia... & det finns massor av olika varianter, recept & modeller.

Kvarg i degen gör att den blir saftigare (saffran vill gärna göra
bullarna lite torra).


Här är ett enkelt recept som jag brukar göra:




Ca 35 st

50 g Jäst
100 g margarin
5 dl mjölk
250 g Kesella (Kvarg)
2 påsar saffran
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl


Smula jästen i en bunke. Smält margarinet, tillsätt mjölken och värm
till max 37°. Häll det över jästen. Tillsätt övriga ingredienser. Arbeta
degen smidig. Låt jäsa under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 225°.

 Ta upp degen på mjölad arbetsbänk. Dela den i 35 bitar och baka ut
 enkla lussekatter. Lägg på plåtar med bakplåtspapper. Garnera med
russin. Låt jäsa ca 20 min. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten
 av ugnen 5-8 min. Låt svalna på galler.





...Eller så gör man så här....


För många år sedan så gjorde jag även Lussebullar av trolldeg.
 Efter att degen torkat målade jag dom med först gul hobbyfärg
& innan den torkat "suddade" jag med lite brunt så bullarna fick
en lite "grillad" färg.







När färgen torkat lackade jag med klarlack & strödde på med
pärlsocker... kom inte ihåg i vilken ordning jag satte dit russinen
men efter sju år så sitter dom kvar i alla fall.

Tar fram dom varje år till första advent & lägger dom under
en "Ostkupa" av glas... lurar alla att dom är äkta.
Lika fina varje år!!!


2 dl vatten
1½ dl salt
4 dl mjöl

Låt saltet lösas upp i varmt vatten. Tillsätt sedan mjölet och arbeta
 ihop allt till en smidig deg. In med figurerna i den 100 grader
varma ugnen i minst 2 timmar. Figurerna ska sedan torka i
rumstemperatur i minst ett dygn.

Lycka till med baket!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0