Papegoja i trädgår´n....




Storbrittanien har fått ett problem med halsbands parakiter...

Halsbandsparakiten är en papegoja som har sitt naturliga utbredningsområde i
 Afrika söder om Sahara och i södra Asien. Att den nu finns i vilt tillstånd i
Storbritannien tros bero på att fåglar rymt eller släppts ut av sina ägare. Sedan
har papegojfågeln fortplantat sig i rasande takt.

Från början tyckte dom flesta att det var rätt gulligt med en & annan färgrann
papegoja som satt i trädgården... men nu har dom ökat i samma takt som
kaniner... över 30 000 finns nu i landet.

Problemet har blivit så stort eftersom dom äter upp bär från buskar & även
går på böndernas grödor...

...
Britterna fruktar också att halsbandsparakiterna ska konkurrera
ut fåglar som nötväckan.




... Ja, jag kan förstå problemet... men en & annan parakit kan jag tänka
mig sitta i min trädgård.. men bara en & annan!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0