Farmors Mannagryns kaka

 

 




Som många av er vet, så har jag glädjen att leda skolköket en gång i
veckan på min arbets plats.... mycket spännande & här delar jag med
mig av MYCKET enkla recept som är helt underbart goda.

Den här onsdagen gjorde vi som efterrätt Mannagryns kaka... låter
kanske inte så märkvärdigt... men den kommer bli succe på ert
sommar bord, när ni bjuder på den här... inget smakar liknande!!!!



Mannagrynskaka med blåbär


150 g smör
2 dl strösocker
1 ägg
2,5 dl vetemjöl
1 dl mannagryn
1 dl blåbär (eller andra bär)

Smöra och bröa en bakform med mannagryn. (Antingen en rund form
eller en liten fyrkantig, min är 20x20 cm) gärna med avtagbara kanter.

Rör ihop rumsvarmt smör och socker tills det blir krämigt, vispa ner ägget. Rör
 ner mjöl och mannagryn.

Tryck ut degen jämt i formen och fördela bär över kakan. Grädda i 175 grader,
30 minuter. (Tid varierar med storlek på formen, provstickan ska vara torr)

Serveras antingen varm med glass, eller kall uppskuren i mindre bitar.


Nu när det är grilltider... överraska med den här som avslutning!!!






Fritt översatt från min Farmor.

Suzann

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0