Konst på Kumla anstalten???




En linje för besökande barn att balansera på, ett spektrum i glas som blicken kan vila på.
Britta Kjellgren Jägers nya konstverk till Kumlaanstalten fokuserar på de anhöriga.

Som anställd på en sluten anstalt där vi personal sätter stor vikt i just
de anhörigas kontakt med patienterna... vet jag inte om det är en bra idé att
måla en "välkomst linje" för barnen... förstår inte poängen!!




Genom att måla Härnösands fängelset gult har man både avdramatisera hela 
anstalten samt även fått den till att smälta in i området.






Rättpsykiatriska regions kliniken i nacksta har omgärdats av järdesgård
istället för taggtråd & stängsel. Mycket mjukt & fint intryck!!






Det är när man kommer in, som man måste mildra "bunker känslan"
Entre & korridorer får gärna ha konstverk av barn..





...väntrum med tapeter som är fantasi fulla.




Fotomontage där tankarna går någon annan stans &
man måste fundera... hur går det här till?

Men det jag reagerar inför den konst som Britta Kjellgren Jäger gjort...
det är att hon har ingen aning om vad anhöriga med barn har för
behov inför ett besök av en intagen!



Jobbar man som författare eller inom reklam... är kraven större,
där måste man "researcha" innan man ger ut ett bra resultat,
men är man konstnär så gör man som man känner tydligen.
Britta förklarar....


"De som främst ser mitt verk är ju anställda och de intagnas familjer som
 kommer på besök. Jag har tänkt på barnet som hälsar på sin pappa, och
har försökt skapa något avledande, avväpnande på vägen till ingången.
Linjerna är olika tjocka, barnet kan balansera på en smal linje, med blicken
på glaset ovanför entrén där skuggor och moln speglar sig och skapar en
 rörelse".


Kommentarer
Postat av: Lisa Manfredsson

Intressanta tankar i denna blogg och kul att mitt foto på myrtallen med snöbollen fick exponeras här.

Fler vackra foton finns på min hemsida www.tallmora.se , titta gärna in på den.

Lisa Manfredsson

2011-05-02 @ 12:38:11
URL: http://www.tallmora.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0