Träningsvärk



Har inte gjort något direkt nyårslöfte att gå ner i vikt, men försöker
att tänka mig för vad jag äter.. men framförallt har jag bestämt mig
för att ta en promenad varje dag... eftersom jag har så dålig kondition.



Nu har jag gått i tre dagar & det är inget att skryta om... men jag har
fått en sådan träningsvärk i benen. Om jag sitter kan jag nästan inte
kliva upp... smärtan är så intensiv.. & ändå känner jag mig lite lycklig
för att jag fått min "belöning"... hur man nu kan tänka så.

Men varför får man träningsvärk?

Ny forskning visar att träningsvärk inte är det man länge har trott,
en skada på muskelfibrillerna och muskelfibrerna. Tvärtom handlar
 det snarare om en förstärkning av muskelfibrillerna. Därför kan
 träningsvärken ses som en signalpå att kroppen förbereder sig
för mer träning.

Det bästa sättet att bli av med värken är att fortsätta att promenera...
då ökar blodcirkulationen & värken försvinner...



Lite lös snö gör nog saken ännu bättre... & mer träningsvärk!!!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0