Frukost bröd




Att laga mat är ingen konst.. men baka lyckas jag sällan med...
& ska jag baka någon gång får jag köra med säkra kort, som
tillexempel frukost bröd... enkelt att göra & så gott på morgonen.


0.25 paket jäst
5 dl kallt vatten
1 msk honung
1 tsk salt
0.5 dl vetekli
600 gram vetemjöl

Pensling

1 dl vatten
3 msk vallmofrö

En doft av nybakat bröd sprider sig i köket till frukost. Bröden jäser under natten
 och gräddas på morgonen.

1. Rör ut jästen med lite av det kalla vattnet i en bunke. Tillsätt resten av vattnet,
 honung, salt, vetekli och nästan allt vetemjöl, spara lite till utbakningen. Degen
ska vara lite lös.

2. Arbeta ihop degen och forma den till en avlång limpa. Skär den sedan i 8 bitar och
lägg över på en plåt med bakplåtspapper.

Pensla med vatten och strö på vallmofrö. Täck över med plastfolie och låt dem jäsa
i kylen över natten, ca 8 timmar.

3. Sätt ugnen på 225°. Sätt in plåten i mitten av ugnen och grädda bröden ca 15 min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0